BG05SFPR001-1.004-0053
„ЗАЕДНО УЧИМ, ТВОРИМ И УСПЯВАМЕ“
ПРОГРАМА „ОБРАЗОВАНИЕ“ 2021-2027, ПРИОРИТЕТ 1 „ ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБРАЗОВАТЕЛНА
ИНТЕГРАЦИЯ“, ПРОЦЕДУРА „УТВЪРЖДАВАНЕ НА
ИНТЕРКУЛТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ ЧРЕЗ НАУКА, КУЛТУРА И СПОРТ“
Договор № BG05SFPR001-1.004-0053-C01
Кратко описание на проекта:
Проектът на Община Николаево „Заедно
учим, творим и успяваме“ се осъществява
по процедура „Утвърждаване на интеркултурното образование чрез наука, култура и
спорт“ на Програма „Образование“ 2021-2027. Неговото реализиране е свързано с
прилагане на интеркултурното образование за обхващане, успешно включване и
трайно приобщаване на децата и учениците от уязвими групи в системата на
предучилищното и училищното образование, преодоляване на регионалните, социално-икономическите и други
бариери за достъп до образование.
В целевите групи по проекта
интеркултурното образование се постига и утвърждава с разнообразни дейности в
областта на науката, изкуството и спорта, съобразени със способностите и
дарбите на участниците, уменията и интересите им: занимания
по интереси, културни и спортни събития, изнесени занимания в културни
институции, образователни екскурзии, между училищни дейности, кампании за граждански,
здравни, екологични и интеркултурни ценности, обучения за
демократична култура на педагогически и непедагогически специалисти,
образователни медиатори. Постига се по-пълноценна интеграция на
децата/учениците от уязвими групи в образователния процес и обществото и положително въздействие по отношение на равния достъп до качествено
образование на всички деца и ученици независимо от регионалните особености,
социално-икономическия статус на семейството и майчиния език. Създава се подкрепяща образователна и обществена среда. Изграждат се
нагласи за учене в мултикултурна образователна среда, повишават се очакванията
към участниците от уязвими групи. Формира се демократична култура и
толерантност, положителна нагласа към културното многообразие и споделена
отговорност за опазване на общонационалните ценности. Привличат
се родителите като активни участници в процеса на приобщаващото образование.
Изпълнението на проектното предложение изгражда позитивна образователна
среда и мултикултурен образователен модел, при който ученето става по-лесно и
желано, участниците са мотивирани за продължаване на образованието, за участие
на пазара на труда, за учене през целия живот.
БЕНЕФИЦИЕНТ: ОБЩИНА НИКОЛАЕВО
ПАРТНЬОРИ:
ОУ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ“, ГР. НИКОЛАЕВО
ПГЧЕ „ВАСИЛ ЛЕВСКИ“ , ГР. БУРГАС
ДГ „СНЕЖАНКА“, ГР.НИКОЛАЕВО
НАРОДНО ЧИТАЛИЩЕ „ЗОРНИЦА -1928“, С. НОВА МАХАЛА
Продължителност
на проекта: 1.10.2025
г. – 30.06.2027 г.
Размер на БФП: 264 622 лв.
Основни
цели на проекта:
1.Насърчаване на позитивно отношение към разнообразието във всички области
на човешкия живот.
2.Подобряване на интеркултурната комуникация за учене в мултикултурна
образователна среда в образователните институции с различна концентрация на
уязвими групи.
3.Насърчаване на ефективни мултикултурни общности в образователните
институции сред участниците в образователния процес и взаимодействието със
заинтересованите страни.
4.Придобиване на интеркултурна компетентност, повишаване на толерантността,
осъществяване на конструктивен интеркултурен диалог и постигане на
сътрудничество като предпоставки за ефективна мултикултурна образователна
общност.
Целеви групи:
1. Деца, чийто майчин език не е
български, и деца, чийто майчин език е български.
2. Ученици, чийто майчин език не е
български, и ученици, чийто майчин език е български.
3. Ученици от образователна
институция без концентрация на уязвими групи.
4. Педагогически и непедагогически
специалисти, образователни медиатори, родители, чийто майчин език не е
български, и родители, чийто майчин език е български.
Кратка
информация, свързана с реализиране на проектните дейности
Очаквани резултати от изпълнението на проекта са: намаляване на социалната изолация на деца/ученици от уязвими групи, насърчаване на социалното включване и мотивацията на деца и родители за образование; равен достъп до качествено образование на всяко дете и ученик; изграждане на нагласи за учене в мултикултурна образователна среда, повишаване на мотивацията и успеха на участниците в целевите групи, намаляване на отсъствията и повишаване на грамотността; интегриране към учебния процес чрез дейности за развитие в областта на природните науки, екологията, историята, традициите и културните особености на етносите и народите; позитивно отношение към отделните културни общности, формиране на личностни качества и ценности, нагласи и мотиви, които подпомагат пълноценното развитие на детето/ученика като индивидуалност и член на обществото.