На основание чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните
актове и във връзка с чл. 77 от АПК, Община Николаево, чрез настоящото публикуване
на сайта на Община Николаево и в Портала за обществени консултации, предоставя
възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и становища
по проект на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на
Община Николаево. Срокът за предложения и становища по проекта, публикуван за
обществени консултации, е 20 дни, считано от датата на публикуването му, поради
необходимостта от спазване на законово регламентиран срок за определяне и
приемане на размера на местните данъци и такси от ОбС, както и въвеждането на
еврото като официална парична единица в Република България от 01.01.2026 г. Предложенията
могат да бъдат депозирани в деловодството на Община Николаево, на адрес град
Николаево - 6190, ул. „Георги Бенковски“ № 9, ст. 308, на място или по пощата,
както и на е-mail: obnikolaevo@nikolaevo.net
МОТИВИ
1.
Причини, които налагат приемане на нова наредба.
Изработването на изцяло
нова наредба за
определяне размера на местните данъци на територията на Община Николаево
е обусловено от промяна в законодателството – Закона за въвеждане на еврото в
република България, Закона за местните данъци и такси, както и промени в
ставките на данъците. Настоящата
Наредба № 6 за определяне размера на местните данъци на територията на Община
Николаево е приета през далечната 2008 г. и през годините е изменяна
многократно. Предвид факта, че промените в материята са многобройни и важни, се
налага приемането на нова наредба.
Общината, като
основна административно-териториална единица със своя собственост и бюджет, има
отговорността и задължението да се грижи за развитието и благосъстоянието на
градската среда и повишаване качеството на живот в нея. За тази цел тя трябва
да разполага с необходимите финансови средства. Основният източник на
финансиране на местните дейности са имуществените данъци. Местните данъци по
своя характер представляват имуществени данъци. С оглед защита на обществения
интерес, тези правомощия на общинския съвет се лимитират от минимални и
максимални граници, установени от законодателя за всеки вид местен данък. В
продължение на години Община Николаево следва фискална политика на запазване
данъчната тежест на всички данъци с фокус към повишаване на събираемостта им.
Предвид
настъпилите промени във външната среда и икономическата обстановка, се налага
община Николаево да откликне на динамиката, съществуваща в развоя на
обществените отношения и да бъде извършено актуализиране на местните данъци, така че същите да бъдат социално
поносими. Предлаганите изменения засягат размера на данъци, които следва
да влязат в сила, считано от 01.01.2026 г.
Размерът на повечето
данъци в община Николаево не е променян от доста години. Данъкът върху
превозните средства е частично променен през 2019 г., единствено във връзка с
изменение на нормативен акт от по-висока степен - ЗМДТ. Основен мотив за
запазване на данъчните ставки без промяна за този период е да не се увеличава
данъчната тежест за населението и фирмите. В дългосрочен план обаче този подход
създава диспропорции спрямо очакванията на населението за нормалното
функциониране на общинските служби, пряко насочени към дейности, от които се
очаква адекватни решения – обществените ангажименти на общината за местните
дейности, в т.ч. ремонти на улична и пътна мрежа, поддръжка на социални и
комунални дейности и др. Изискванията от граждани и фирми, относно местните
инфраструктури и други проблеми в града се увеличава в пъти повече от това,
което общината може да си позволи с досега определените собствени приходи. В
същото време разходите, които прави
общината, свързани с предоставянето на вменените ѝ публични услуги и дейности във всички сфери се
завишиха многократно.
Като основни
примери могат да бъдат посочени: повишените разходи за електроенергия, вода,
горива, МПС, работна заплата и
др., касаещи издръжката на местните дейности, включително на ОбС. Общоизвестни
са данните за увеличение на цените на суровини, материали и работна заплата.
Измерената годишна инфлация само за периода 31.12.2017г.- 31.08.2025 г., по
данни на калкулатора на НСИ е 49,39 %. За този период от време, например,
минималната работна заплата от 460 лв. през 2017 г. нараства до 1077 лв. за
2025 г.
Увеличаването на
минималната работна заплата от своя страна води до увеличаване на разходите,
свързани с обезпечаването на услугите за населението.
Основните фактори,
които оказват влияние върху разходната част на бюджета са свързани от една
страна с непрекъснато нарастващата потребност на гражданите за подобряване на
инфраструктурата, а от друга с увеличените разходи за издръжка на местните
дейности.
За изпълнението им, общината трябва да има
адекватни приходи, които да гарантират изпълнението на всички тези дейности.
Ако приходоизточниците останат без изменение в новата бюджетна година, ще има
недостиг на ресурси, което ще доведе не само до липса на възможност за
разширяване на дейностите на общината, а и до ограничаване на досега
обезпечените такива.
Предвид гореизложеното и за продължаване на
нормалното финансиране на многократно увеличените разходи в различни дейности и
ангажименти на общината, следва да се вземат решения в посока промяна на
данъчната политика и да бъдат предприети действия за увеличение размера,
формиран от данък върху недвижимите имоти, данъка върху превозните средства /За
леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от
3,5 т/, данък при придобиване на имущества по дарение и по възмезден начин,
туристически данък, част от патентен данък в размери, съгласно проекта на
Наредба.
В
останалата си част предлаганите промени в Наредбата, представляват уеднаквяване
на текстовете, с тези в Закона за местните данъци и такси.
2. Цели, които се поставят
Проектът
на Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община
Николаево цели де се синхронизират текстовете с измененията в Закона за
местните данъци и такси, Законът за въвеждане на еврото в Република България,
както и да се коригират данъчните ставки по отношение на данъците. Основната
цел е да се постигне максимална актуалност на текстовете и премахване на
противоречия с нормативните актове от по-висока степен и адаптация към тях.
Сумите
за данъците са съобразени с действащото законодателство и осигуряване на
безпроблемното преминаване към единната европейска валута, след решение на Съвета
на европейския съюз.
3.
Финансови и други средства, необходими за прилагането на Наредбата
За
прилагане на новата нормативна уредба не са необходими финансови и други
средства, различни от тези, осигуряващи прилагането на действащата понастоящем Наредба
за определяне размера на местните данъци на територията на Община Николаево.
4.
Очаквани резултати от приемане на проекта
на нова Наредба за определяне размера на местните данъци на територията
на Община Николаево.
-
Синхронизация
на Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на Община
Николаево с текстовете на Закона за местните данъци и такси и Закона за
въвеждане на еврото в Република България
-
Генериране
на приходи, които позволяват покриване на разходите на общината, предвид
икономическата обстановка в страната към момента на изготвяне на проекта.
5. Анализ за съответствие
с правото на Европейския съюз
Настоящият
проект на нова наредба за определяне
размера на местните данъци на територията на Община Николаево е изготвен в
съответствие със Закона за въвеждане на еврото в Република България, Закона за
местните данъци и такси, Европейското законодателство, Европейската харта за
местно самоуправление и Директивите на Европейската общност, свързани с тази
материя.
Европейското законодателство е изградено върху водещите принципи на откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, което съответства на целите, поставени с предлаганата наредба. Настоящата наредба е подзаконов нормативен акт и нейните разпоредби са в съответствие с нормативните актове от по-висока степен и кореспондира с тези на Европейското законодателство.