С настоящата докладна записка председателят на ОбС Николаево внася предложение до ОбС за промяна в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Николаево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. В изпълнение разпоредбите на Закона за нормативните актове, проектът за изменение се предоставя за обществено обсъждане
*************************
Докладната записка с мотивите към нея се
публикуват на основание чл. 26, ал. 4 във връзка с ал. 2 от Закона за
нормативните документи и чл. 77 от Административно – процесуалния кодекс. На
заинтересованите лица се предоставя 30 – дневен срок, считано от 11.01.2022 г. за предложения и становища по Докладната
записка и мотивите към нея, касаещи последвали промени в Правилника за
организацията и дейността на Общински съвет Николаево, неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация. Предложенията могат да бъдат
депозирани в канцеларията на Общински съвет Николаево или на е-mail:
obsavet@nikolaevo.net
ДО
ОБЩИНСКИ СЪВЕТ
ГР. НИКОЛАЕВО
ДОКЛАДНА ЗАПИСКА
ОТ ХРИСТО НЕЙКОВ – ПРЕДСЕДАТЕЛ Об С НИКОЛАЕВО
Относно: Промени в Правилника за организацията
и дейността на Общински съвет Николаево, неговите комисии и взаимодействието му
с общинската администрация.
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
В деловодството на Общински съвет
Николаево постъпи Протест №4729/2021 г. на ОП Стара Загора чрез прокурор Нейка
Тенева с вх. №08-02-01/04.01.2022 г. Обект на протеста са редица норми от
Правилник за организацията и дейността на Общински съвет Николаево, неговите
комисии и взаимодействието му с общинската администрация (наричан по долу Правилника), а именно:
Чл.17. Председателят, заместник председателя, председателите на постоянните
комисии, ръководителите на групите общински съветници или представените в
общински съвет политически партии или упълномощени техни заместници образуват
председателски съвет.
Чл.18. Председателският съвет:
1. разработва проект за дневен ред на
заседанията съгласно приетия план за работата
на общинския съвет;
2. провежда политически консултации във
връзка с дейността на общинския съвет;
3. предлага състав на делегации за
международни контакти;
4. разглежда постъпили сигнали, жалби и
предложения от граждани по обществено
значими въпроси на общината.
5.съдейства за постигане на съгласие при възникнали
спорове, конфликти на интереси между различните групи общински съветници, както
и по процедурни и оргазационни въпроси от дейността на Об С.
6.Председателският съвет се свиква преди всяко заседание и
по важни други въпроси. Същият се ръководи от председателя на общински съвет,
като взетите решения се протоколират. Решенията се вземат с повече от
половината от общия брой на членовете на председателския съвет.
Чл.58. (1) Общинският съвет, по предложение на председателя на
съвета и след консултации в председателския съвет,
приема стратегия и програма с приоритетите на общината
за срока на мандата си.
Чл.61 (1) В изпълнение на приетите планове, председателят на
общинския съвет подпомаган от председателския съвет, подготвя проект за дневен
ред най-малко седем дни преди датата на заседанието;
(4) Председателският съвет разглежда по реда на постъпването
им в деловодството на общината исканията по предходната алинея и включва в
проекта за дневния ред онези от тях, които са
по обществено значими въпроси;
При
направената служебна проверка се установи, че тези норми са съществували в съответните
Правилници няколко мандата назад. Според мен това е и причината същите да бъдат
привнесени и в Правилника за мандат 2019-2023 г. Горецитираните текстове
уреждат така наречения „Председателския съвет“ на Об С, както и определените
функции на този орган.
Аргументите на Окръжна прокуратура за
незаконосъобразност на цитираните по горе текстове са многопосочни и дават
категорично основание за тяхното съдебно оспорване. Съгласно чл. 15, ал. 1 от
ЗНА, нормативния акт трябва да съответства на Конституцията и на другите
нормативни актове от по-висока степен. В ЗМСМА, който се явява специален закон,
председателските съвети не фигурират като орган на управление на месния орган
на власт. В специалния закон изрично е посочен състава на общинския съвет и
неговите органи, като изчерпателно е делегиран и обема от правомощия.
В случая Председателският съвет се е снабдил
със собствена компетентност, което е недопустимо и противоречи на материалния
закон. Разпоредбите, посветени на компетентността, не могат да се тълкуват
разширително и само и единствено законодателят определя структурите на местното
самоуправление и местната администрация.
Водим от горното и на основание чл. 21, ал. 3 от
ЗМСМА, във връзка с постъпил Протест №4729/2021 г. на ОП Стара Загора чрез
прокурор Нейка Тенева, предлагам на Общински съвет
Николаево да приеме следното
РЕШЕНИЕ
Отменя
изцяло като незаконосъобразни чл. 17 и чл. 18 от Правилник за организацията и дейността на Общински
съвет Николаево, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация.
Отменя като незаконосъобразни чл. 58, ал.
1 в частта „председателския съвет…“; чл.61, ал. 1 в частта „…председателския
съвет…“ и изцяло чл.61, ал. 4 от Правилника.
Вносител: Христо Нейков
Председател на Об С Николаево