Проект за нова Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Николаево - за обществено обсъждане


             На основание чл. 26, ал. 3 от Закона за нормативните актове и във връзка с чл. 77 от АПК, Община Николаево, чрез настоящото публикуване, съответно на сайта на Община Николаево и в Портала за обществени консултации, предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по проект за нова Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Николаево. Срокът за предложения и становища по проекта, публикуван за обществени консултации, е 30 дни, считано от деня, следващ датата на публикуването му. Предложенията могат да бъдат депозирани в деловодството на Община Николаево, на адрес град Николаево - 6190, ул. „Георги Бенковски“ № 9, ст. 308, на място или по пощата, както и на е-mailobnikolaevo@nikolaevo.net

  

МОТИВИ

 

към проект Наредба

за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Николаево

 

1. Причини, които налагат приемане на нова наредба.

 

Изработването на изцяло нова наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Николаево е обусловено от промяна в законодателството – Закона за въвеждане на еврото в република България, Закона за местните данъци и такси, синхронизиране на услугите с Интегрираната информационна система на държавната администрация и Закона за електронното управление. Настоящата Наредба № 9 за определянето и администрирането на местните такси и цена на услуги на територията на Община Николаево е приета през далечната 2003 г. и през годините е изменяна многократно. Предвид факта, че промените в материята са многобройни и важни, се налага приемането на нова наредба.

В предложения проект са посочени редът и сроковете за събиране на таксите и цените на услугите; редът, по който лицата, неизползващи услуги през съответната година или през определен период от нея, се освобождават от заплащане на съответната такса. Посочени са критериите и компонентите, по които се определя размерът на местните такси и цени на услуги. Материално-техническите и административни разходи за всяка услуга са формирани съгласно чл. 8, чл. 115а и § 1, т. 15 от Закона за местните данъци и такси и чл. 7а от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и чл. 10а от ЗЕУ. Конкретните предложения за определянето на размера на таксите и цените на услуги са направени въз основа на финансова обосновка и разчет на материално-техническите и административните разходи, необходими за предоставяне на административните услуги.

Един от основните фактори за приемане на нова Наредба е въвеждането на еврото като официална валута, което изисква определени промени в българското законодателство, за да се гарантира правната сигурност и да се създадат условия за гладкото и безпроблемно преминаване към новата валута. Приет е закон за въвеждане на еврото в Република България, уреждащ общи въпроси, свързани с единната европейска валута, принципите, които трябва да се спазват при въвеждането на еврото, като например продължаване действието на съществуващите договори и други правни инструменти. Законът регламентира датата на присъединяване към еврозоната и фиксира продължителността на периода на едновременно обращение на двете парични единици, както и на периода на двойно обозначаване на цените, начините за защита на потребителите и др. под.

Административните органи, отговорни за извършването на плащания към гражданите във връзка с удовлетворяването на техни законоустановени права, следва да адаптират съдържанието на образците на документи и на издаваните от тях актове, съдържащи финансова информация, възможно най-рано след установяване на неотменимо фиксирания валутен курс между еврото и лева. Общинските администрации имат ключова роля в осигуряването на успешното преминаване към еврото поради естеството на услугите, които предоставят на гражданите. Общините следва да бъдат подготвени да осигурят безпроблемното и гладкото прилагане на еврото във всички управлявани от тях публични услуги, включително чрез промени в нормативни актове. Ето защо цените следва да са актуализирани, за да може плавно да се премине към превалутирането им при въвеждане на еврото като парична единица в Република България

Проектът за нова Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Николаево за пригледност указва цените в табличен вариант, който е изготвен в съответствие с промените в Административно-процесуалния кодекс, Закона за администрацията, Наредбата за административното обслужване, Закона за електронното управление, Приетата с постановление № 3 от 09.01.2017 г. на МС Наредба за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги, вписани в Интегрираната информационна система на държавната администрация.

Съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗНА изработването на проект на нормативен акт следва да бъде извършено при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидираност, пропорционалност и стабилност, които са спазени при изготвяне на проекта.

 

 

2. Цели, които се поставят

 

Проектът на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Николаево цели спазване принципите за откритост, публичност и граждански контрол върху дейността на местните власти, конкретно при определяне размера, реда и начина на събиране и освобождаване от заплащане на местните такси и цени на услуги на територията на общината, привеждане в съответствие с действащите от по-висока степен нормативни актове, постигане на ясна регламентация в уредбата на обществените отношения, касаещо предоставянето на административни услуги, както и тяхното добро систематично подреждане в нормативния акт. Основната цел е възстановяване на разходите по предоставяне на съответните услуги и права, като се спазят определените в чл. 8, ал. 1 от ЗМДТ принципи – възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата, създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество и постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси. В тази връзка е направена финансова обосновка и анализ, които се базират на разходите за предоставянето на услугите, както и на сравнителния метод на разходите на общината за заплати, материали и други  в годините на промяна на наредба № 9 с последните данни от 2023 г. за същите разходи. При изчисляване на предложените цени на услугите е използвана Методиката за определяне на разходоориентиран размер на таксите по чл. 7а на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и разходването им, приета с ПМС.

  Предложените видове такси и цени на услуги са съобразени с действащото законодателство и осигуряване на безпроблемното преминаване към единната европейска валута, след решение на Съвета на европейския съюз.

 

3. Финансови и други средства, необходими за прилагането на Наредбата

 

За прилагане на новата нормативна уредба не са необходими финансови и други средства, различни от тези, осигуряващи прилагането на действащата понастоящем Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Николаево.

 

 

4. Очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива

Подобряване процесите по предоставяне на административни услуги и дигитализиране на процесите; подобряване качеството на обслужване на гражданите и на стопанските организации; регулиране на правилното прилагане на нормативните актове от по-висока степен; осъществяване на по-добри резултати и по-ефективен контрол върху определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги; постигане на по-висок ръст на приходите от услуги, предоставяни на граждани и стопански организации, предвид икономическата обстановка в страната към момента на изготвяне на проекта.

 

5. Анализ за съответствие с правото на Европейския съюз

 

Настоящият проект на наредба е изготвен в съответствие със Закона за въвеждане на еврото в Република България, Закона за местните данъци и такси, Закона за електронното управление и Интегрираната информационна система на държавната администрация.

Проектът е съобразен с принципите на Европейската харта за местно самоуправление, Европейска харта за регионално развитие, както и с директиви на Европейския съюз.